Post Intensive Care Syndroom (PICS-F)

Post Intensive Care Syndroom (PICS-F)

Een opname op de Intensive Care is een ingrijpende gebeurtenis. Naast lichamelijke en cognitieve klachten kunnen er ook mentale klachten, zoals PTSS of angst ontstaan. Deze klachten ontwikkelen zich meestal pas na 3 maanden tot 1 jaar na het verlaten van het ziekenhuis. De zorg die vanuit het ziekenhuis geboden wordt, is dan over het algemeen al afgesloten. De patiënt kan hierdoor het gevoel hebben er alleen voor te staan.


In Nederland is PICS, en PICS-F (de F staat voor familieleden van een ex IC patiënt) nog niet erg bekend. Vanwege de huidige situatie rond het Corona-, of COVID 19 virus is het belangrijk dat hier meer aandacht voor komt. De verwachting is dat 80% van de coronapatiënten die een IC opname achter de rug hebben psychische klachten zal ontwikkelen.


RustPunt Counselling heeft zich in PICS-F verdiept en heeft een training gevolgd om ex IC patiënten en hun naasten te ondersteunen bij de mentale klachten die zij na een IC opname kunnen ontwikkelen. Deze training werd verzorgd door PsyNed. De trainster is zelf IC verpleegkundige en psychologe. Vanuit haar ervaringen en de behoeften die zij bij de patiënten zag heeft zij een training ontwikkeld die gestoeld is op de pijlers van de positieve psychologie, positieve gezondheid, zelfcompassie en mindfulness. De begeleiding die psychologen en therapeuten na het volgen van deze training kunnen geven is er op gericht om de ex IC patiënt en zijn/haar naasten te ondersteunen en te laten groei na een vaak traumatische ervaring.


Psychische klachten die kunnen voorkomen tijdens of na een IC opname zijn:


• PTSS (post traumatische stress stoornis)
• angst
• depressie
• slaapproblemen
• concentratieverlies bij multi tasken
• stemmingswisselingen
• irritatie of boosheid



Deze groep mensen heeft een grote behoefte aan zorg en begeleiding, om hun klachten te verminderen, te leren omgaan met hun beperkingen en te leren kijken naar wat wél lukt. Lotgenotencontact in de vorm van IC-Café’s is hierbij een hele waardevolle aanvulling. Zie https://icconnect.nl/actueel/ic-cafe/ic-cafe-dordrecht/


De begeleiding die RustPunt Counselling in Dordrecht biedt bestaat uit een traject waarin er onder andere aandacht wordt besteed aan de volgende thema’s: Er zal o.a. gewerkt worden met een werkboek waaruit de cliënt thuis aan de slag kan met opdrachten.


• Voorlichting over PICS-F
• Verwerken van en omgaan met angst en trauma
• Welbevinden
• Mindfulness
• Zelfcompassie
• Positieve emoties
• Sterke kanten en doelen
• Positieve relaties
• post traumatische groei

 

PICS2

 

Op dit moment is dit programma nog in ontwikkeling. Heb je interesse, dan kun je dit alvast kenbaar maken door een bericht te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Voor de trajecten die RustPunt Counselling aanbiedt kan er in veel gevallen gebruik gemaakt worden van een (gedeeltelijke) vergoeding vanuit het aanvullende pakket van uw zorgverzekering. Hiervoor wordt uw eigen risico niet aangesproken. 

Wil je weten of jouw verzekeraar een (gedeeltelijke) vergoeding heeft? Dit vind je hier: zorgwijzer vergoeding counselling 2020  en vergoedingenlijst .

LET OP!! Een aantal  verzekeraars vergoedt in 2020 geen counselling meer, maar wel psychosociale therapie. Deze code mag RustPunt Counselling ook op de factuur vermelden. Kijk hiervoor op de vergoedingenlijst hierboven en neem bij twijfel altijd contact op met uw zorgverzekeraar.

 

Concentratieproblemen

Concentratie, het zorgt er onder andere voor dat je gefocust met een taak bezig kan zijn en dat je die taak goed en snel kunt doen. Maar wat als het je moeite hebt om je te concentreren? In onze huidige maatschappij is er veel afleiding. Onze mobiele telefoon is er één van. Hij is onze grote vriend en is ontzettend handig, maar hij zorgt er ook voor dat we snel en vaak! afgeleid raken. Er is ons verteld dat het goed is als je kan multitasken. Vooral vrouwen zouden daar erg goed in zijn. Maar door meerdere dingen tegelijk te doen, wordt je brein als het ware te veel belast, waardoor je steekjes kan gaan laten vallen. Op deze manier is het doen van meerdere dingen tegelijk, toch niet attijd zo efficiënt als we denken. Stress kan er ook voor zorgen dat je concentratie minder goed is. Heb je al langere tijd last van stress, dan kan het prettig zijn om hier hulp voor te zoeken.

Als we ons brein langdurig overbelasten, kan je last krijgen van allerlei klachten, zoals een druk hoofd, een onrustig gevoel, of moeite met slapen. Dan kan het prettig zijn om te leren hoe je je drukke hoofd tot rust kan brengen. Hiermee leer je ook om de dingen die je doet met meer aandacht te doen. Mindfulness is hier een mooi hulpmiddel bij. Wil je samen met mij onderzoeken hoe jij je hoofd weer tot rust kan brengen en hiermee je concentratie verbetert? Je bent van harte welkom in mijn praktijk.

 

AFSPRAAK MAKEN

  

rsz zelf loep

Slaapproblemen

Als je een slechte slaper bent, dan weet je hoe vervelend dat is. Je kan gaan opzien tegen het naar bed gaan, je ligt te draaien in bed en kan de slaap moeilijk vatten, of je wordt veel te vroeg wakker, waardoor oververmoeidheid op de loer ligt. Het effect van slecht slapen of slapeloosheid is zelden positief te noemen. Het kan zijn dat je last krijgt van lichamelijke klachten, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, maar je kunt ook merken dat je concentratie sterk vermindert, je prikkelbaar bent, of je somber voelt. Je slaap is vaak een afspiegeling van hoe je dag is geweest. Heb je veel last van stress, dan kan het goed zijn om hier eerst mee aan de slag te gaan. Je zult dan merken dat je ook beter gaat slapen.


In de Individuele Training Beter Slapen leer je in 6 weken dit patroon doorbreken. Je krijgt inzicht in hoe slaap werkt leert technieken om je slaap te verbeteren, zodat slapen weer ontspannend wordt en je weer uitgerust wakker wordt.

De deelnemers aan deze training hebben stuk voor stuk vooruitgang geboekt in hun slaappatroon en merkten al snel dat ze weer vertrouwen kregen in hun slaap.

Meer informatie en ervaringen over deze training vind je hier: Individuele Training Beter Slapen

Ben jij niet tevreden over je slaappatroon en wil je hiermee aan de slag? Meld je dan hier aan.

 

coffee cup bed bedroom

Emotie-eten

Eet jij weleens iets als je eigenlijk geen honger hebt? En blijft het dan vaak niet bij één koekje of chocolaatje? Heb je daarna spijt of denk je: ach, het maakt nu toch niet meer uit, want ik heb nu toch al gezondigd? Dan ben je waarschijnlijk een emotie-of troost-eter. Je eet omdat er iets aan de hand is. Dat kan van alles zijn, je bent boos, verdrietig, je voelt je alleen, je verveelt je, of je bent niet blij met wie je bent. Je lichaam verleidt je door een signaal te geven dat je iets zoets of zouts moet eten. Maar heb je écht honger? Honger, zodat je maag knort?

Vraag jezelf eens af hoe het komt dat je iets wilt eten. Kun je de reden achterhalen? Vaak is er bij emotie-eters een oorzaak die veel dieper zit. Misschien kun je daar achter komen, maar het kan ook zo zijn dat je dat niet zelf kunt. Dan kan ik je helpen door in gesprekken met jou te kijken of we kunnen ontdekken waar het ontbrekende puzzelstukje zit en of we dat kunnen opvullen, zodat je meer controle krijgt over je eetgedrag. Jij kan leren om de baas te zijn over jouw eigen gedachten en over jouw eetgedrag. En ik help je graag!

Ben jij een emotie-eter en wil je meer weten over wat ik voor je kan betekenen? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

Afspraak maken

 

543 Muffin chocola lust 960 Fotos voor Therapeuten

Onzekerheid

Onzeker, als je dat bent, dan weet je heel goed wat dat inhoudt. Je denkt dat mensen je vreemd vinden, niet mooi, niet slim enz. Je kijkt vooral naar de dingen die je niet goed vind aan jezelf. Al zeggen mensen dat het niet zo is, jij weet wel beter. Zo sterk hebben negatieve gedachten zich in jouw brein geworteld. Als je een compliment krijgt, vind je het moeilijk om dat te ontvangen. Je gelooft het toch niet. Het is zo jammer als je zo denkt.

Hoe komt het eigenlijk dat je zo denkt? Wat heb je meegemaakt, wat is er tegen je gezegd, dat er voor heeft gezorgd dat je zo laag over jezelf denkt. Het is niet nodig! Iedereen heeft mooie eigenschappen. Iedereen heeft het recht om trots op zichzelf te zijn! Door je meer bewust te zijn van positieve eigenschappen van jezelf, ga je je al beter voelen. 

Ik wil je graag helpen jezelf te leren waarderen, je zelfbeeld te verbeteren en trots op jezelf te zijn. Neem jij de eerste stap? Zo kun je kiezen voor een individueel traject, of de korte training "Mijn nieuwe ik" Training voor meer zelfvertrouwen inclusief fotoshoot  In allebei de gevallen zul je merken dat je stress zal verminderen. Je bent van harte welkom bij een vrijblijvend kennismakingsgesprek in mjn praktijk. 

Meer informatie

 

565 Zomer mooi vrouw 960 Fotos voor Therapeuten

Vrijblijvend kennismakingsgesprek

Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? In een vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreken we je probleem en kijken we of het klikt. Ik houd van een persoonlijke aanpak en heb er alles aan gedaan om te zorgen dat je je op je gemak voelt in de modern ingerichte praktijkruimte. 

Wil je meer informatie? Je kunt me bellen op
06-28 59 81 14 of mailen via info@rustpuntcounselling.nl 

Ik kijk er naar uit om je te mogen ontmoeten in mijn praktijk!          

 

Keurmerk therapeut en praktijk

             

 

Contact

RustPunt Counselling is gespecialiseerd in stressgerelateerde klachten en hooggevoeligheid.

Ook voor andere problemen kun je bij me terecht. Wil je weten of counselling iets voor je is?

Neem dan contact met me op via het contactformulier, of bel me op  06 28 59 81 14

                                       Linda 5996LinkedIn